Viherpesu, mitä se on?

Viherpesu, mitä se on?

Viherpesu tarkoittaa markkinointiväittämää tai mielikuvamarkkinointia, joka antaa yrityksestä tai sen yksittäisestä tuotteesta tai palvelusta ympäristönäkökulmasta harhaanjohtavan kuvan. Asia esitetään ympäristön kannalta parempana kuin se oikeasti on. Vaikka harhaanjohtava markkinointi on lainsäädännöllisesti kielletty, esiintyy sitä joko tietämättömyydestä tai tietoisesta riskinotosta johtuen. 

Viherpesu ei koskaan ulotu mainontaa tai puhetta syvemmälle. 

 

Kuka viherpesee?

Erityisesti viherpesua harrastavat yritykset, joilla on selkeästi haitallinen vaikutus ympäristöön. Heidän tarkoituksenaan on puhdistaa mainettaan mainostamalla haluansa parantaa ympäristön tilaa. Viherpesua käyttäen yritykset yrittävät saada aikaan positiivista assosiaatioita, jotka liittyvät toiminnan puhtauteen ja ekologisuuteen ilman, että toimintatapoja oikeasti tai merkittävästi muutettaisiin. 

Vuonna 2021 ilmestyneen EU-tutkimuksen mukaan jopa 42% yritysten esittämistä ympäristöväitteistä on liioiteltua, paikkaansapitämättömiä tai petollisia. 

 

Visuaalisesti vihreä

Pahvin väriset ja  vihreän sävyiset tuotteet mielletään usein ekologisiksi vaikka mitään sanallista väitettä ei tehtäisikään. Pienillä vivahteilla voidaan siis saada aikaan vihreämpiä mielikuvia, joilla voidaan nopeasti huijata ostajaa. 

 

Vihertävää havinaa

Kuluttajana on tosi hankalaa tehdä valintoja ja pysyä ympäristöystävällisten tuotteiden yleistyessä mukana siitä mikä on viherpesua ja mikä on oikeasti ympäristöystävällistä. Koko ajan ei jaksaisi miettiä ja ahertaa sen eteen, että olisi siellä hyllyn välissä tutkimassa tuotetta ja sen historiaa. Valitettavasti se on kuitenkin vielä kuluttajan vastuulla tehdä taustatyötä, mutta kannattaa se työ tehdä ennen sinne kauppaan menoa. Tutkia mitä yrityksen viherväittämien taustalla on ja mitä merkkejä tuotteella on.

Löytyykö viherväittämien tueksi konkreettista esitystä ja tietoa mihin väitteet perustuvat. Mikäli tunnusmerkkejä, tieteellistä tutkimusta tai muita perusteita väittämille ei löydy, kannattaa miettiä onko sen yrityksen vihertävät lehdet oikeasti vihertäviä vai maalattuja. 

Jotkin vastuullisuuteen viittaavat sanat voivat mahdollisesti myös viestiä viherpesusta. Mikäli mainonnassa tai viestinnässä käytetään ilmaisuja, kuten ”ympäristöystävällinen” tai ”vihreä” ilman syvällisempää tietoa siitä millä tavalla se on ympäristöystävällinen on todennäköisesti kyse viherpesusta.

 

Vihertävät merkit

Kun siellä kaupassa kiertelee ja tutkailee hyllyjä etsiessä ekologisia tuotteita vastaan voi tulla monen moisia sertifikaatti merkkejä joista on vaikea tietää ovatko ne oikeita sertifikaatteja. Monesti yritykset suunnittelevat pakkauksiin merkin joka vaikuttaa nopeasti vilkaistuna ihan aidolta sertifikaatilta. Kannattaa siis laittaa mieleen pari sertifikaattia jotka varmasti ovat kolmannen osapuolen myöntämiä ja täten todistetusti oikeasti ympäristöystävällisiä tuotteita. 

Kotimaisissa tuotteissa sertifikaatti joka kertoo ympäristöystävällisyydestä on se kaikkien tuntema Joutsenmerkki.

Esimerkiksi EU-ympäristömerkistä esimerkiksi luotettavan sertifikaatin tekee juuri se, että tuotteet tarkastaa riippumaton kolmas osapuoli. Jokaisen tuotteen on täytettävä vaatimukset useille olennaisille ympäristövaikutuksille, minkä takia vain yhden hyvän ominaisuuden avulla ei voi saada merkkiä. 

 

Cosmos sertifikaatti on myös sellainen sertifikaatti johon voi luottaa. COSMOS-standard AISBL on voittoa tavoittelematon kansainvälinen yhdistys. Sertifikaatti voi olla jonkin toisen merkin alla, mutta kuitenkin erittäin luotettava kolmannen osapuolen sertifikaatti joka löytyy joistakin ympäristöystävällisistä tuotteista.

Jotain hyvääkin eli Euroopan komissio on esitellyt tänä vuonna uuden Green claims -lakialoitteen , jolla on tarkoitus pyrkiä kitkemään perusteettomien ympäristöväitteiden käyttöä markkinoinnissa. 

 

Kädenvääntöä, huokauksia ja ahdistusta arjessa

Jätä kommentti

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.